tisdag 5 januari 2016

Om id-kontroller och medborgarskap

Jag hämtade ut ett paket på posten idag. För att få göra det var jag tvungen att visa legitimation. Inget konstigt med det. Om polisen stoppar mig vill de se mitt körkort. Jag brukar inte protestera utan visar snällt fram det.
Det finns helt enkelt en mängd tillfällen då vi förväntas identifiera oss själva. Jag har därför lite svårt att förstå hysterin kring id-kontrollerna när folk ska ta sig in till Sverige. Så länge de kan utföras på ett effektivt och smidigt sätt som inte hindrar arbetspendlingen över sundet kan jag inte se att det skulle vara ett stort problem. Av någon anledning tenderar debatten kring invandringen att hela tiden halka in på ovidkommande saker.

Vi var många som förstod att den svenska helomvändningen skulle komma, förr eller senare. Valet stod mellan fortsatt hög invandringen eller ett avskaffande av välfärdssystemet såsom det är utformat idag. Och eftersom Socialdemokraterna vägrade att ens diskutera den saken drog Stefan Löfven i Jimmie Åkessons invandrarbroms med Miljöpartiets stöd. Nu inför man SD:s invandringspolitik medan media låtsas att det regnar.

Jag är ändå inte övertygad om att just ID-kontrollerna är problemet. Varför skulle de vara det? Vi lever inte i Vilda Västern, vi vill ha koll på människor som kommer hit.

Problemet är att när invandringen blev för kostsam beslöt man att minska invandrarna istället för att minska kostnaderna.
Annars hade det varit mycket man kunnat göra. Varför gör man inte om etableringsstödet till lån enligt CSN-modellen, bara för att ta ett exempel? Varför diskuteras det vad som är ett hållbart antal flyktingar, men diskutionen över hur mycket pengar de behöver för att leva lyser med sin frånvaro.

En tvåbarnsfamilj får drygt 20 000 skattefria kronor i månaden när de fått asyl. Utan återbetalningskrav. Är det rimligt? Behöver de så mycket? De kom väl hit för att de ville bygga sig ett nytt liv i fred och säkerhet, inte leva på bidrag. Men vi ger dem inget val, istället för att sänka kostnaderna vill vi sänka invandrarna. Jag begriper det faktiskt inte.

När det gäller den svenska välfärdsmodellen börjar jag förstå att svenskarna inte släpper greppet om den så lättvindigt, även om jag inte förstår varför. Jag menar: ge mig arbetsgivaravgiften så kan jag själv pensionsspara och sätta undan pengar för sjukdom och arbetslöshet.
Men ok, svenskarna är alltså ännu inte beredda att ta ett större eget ansvar. Låt gå för det, men kan man kombinera detta med en hög invandring? Jag menar att det finns en tredje väg mellan låg invandring eller en låg välfärdsnivå.

Jag har svårt att se att vi, på ett rent filosofiskt plan, har rätt att hindra människor att flytta hit. När vi flyttade till Svenljunga var det ingen som försökte hindra oss att göra det, det borde i princip inte vara annorlunda när det gäller att flytta mellan olika länder (under förutsättning att man identifierar sig).

Det är en mänsklig rättighet att flytta och bosätta sig i ett annat land, men det är ingen rättighet att bli försörjd av andra. Den välfärdsapparat som vi byggt upp i Sverige ägs av svenska medborgare och skattebetalare. Det är naturligtvis orimligt att andra länders medborgare ska kunna komma hit och göra anspråk på den. Lösningen är alltså att man knyter de allmänna försäkringslösningarna till medborgarskapet.
Kombinera detta med en förändrad lönebildning. Hade invandrare fått lov att arbeta för halva lönen hade de ju fått jobb. Jag kan förstå att många är rädd för lönedumpning för dem som redan är inne i systemen men forskning visar att risken för det är ganska liten. Istället skulle en mängd nya arbetstillfällen växa fram.

För att bli svenska medborgare idag räcker det att man bott i landet i 5 år. Det skulle man kunna ändra till att man måste ha arbetat och betalt skatt i 5 år. Låt medborgarskapet bli något man måste förtjäna, inte en rättighet som man kan kräva.

Men är det inte att göra skillnad på folk? Jovisst, men vi gör ju skillnad på folk redan nu genom att hindra dem att komma hit. Vi säger till dem: "Tyvärr, våra dyra välfärdslösningar gör att för många människor inte kan komma hit, så just du får inte stanna." Det är väl att göra ännu värre skillnad på folk!

Det är några förslag på vad man kunde göra istället för hålla människor utanför landet. Och gillar du inte förslagen, kom med egna. Våga diskutera! Det börjar bli tröttsamt med alla som förfasar sig över än det ena och än det andra utan att själva komma med ett enda konkret exempel på vad man vill göra istället. Det är dags att börja prata sakfrågor!

3 kommentarer:

  1. Hej, jag gillar mycket av din approach men anser att din liknelse när det gäller uppvisande av id-handlingar haltar. I jämförelse med situationen för en som flytt huvudstupa från hus och hem, eller för den svagaste av de svaga som aldrig ansetts värdig en id-handling, lämnar jag gärna mitt eget sporadiska id-uppvisande därhän.

    Id-kontrollernas stora svaghet är att de alltså stoppar de allra mest hjälpbehövande, samtidigt som de inte stoppar de som tagit sig igenom Europa med falska handlingar - vilket troligen är snart sagt varje person som uppvisar id-handling vid gränsen till Sverige. Totalt feltänkt av regeringen, alltså. Patetiskt att vårt land leds av personer som slutar tänka under stress.

    Mitt bidrag till din efterfrågade diskussion om sakfrågor blir att föreslå att Sverige håller inne en del av nettobidraget till den där diskussionsklubben i Bryssel, EU. Så länge unionen (som jag hittills försvarat med näbbar och klor) inte fungerar bättre i kris än vad den visat under de gångna månaderna, så kan vi använda Sveriges pengar på bättre sätt - t.ex till integrationssatsningar för den nyinflyttade arbetskraften (som vi har ett skriande behov av inom 8-10 år).

    Jag håller för övrigt med dig om krav (= morot) för medborgarskap, och vill gå längre än du när det gäller instegslöner. Socialdemokratin har byggt en välfärdsmodell som i princip fungerar när ca 90% av den arbetsföra befolkningen är välutbildad och i sysselsättning - men som rasar ihop när den siffran sjunker drastiskt. Därför måste vi se hur välfärden en gång byggdes upp. I denna studie hittar vi enklare arbeten med relevant lön, främjande av egenföretagande, en mindre regelmassa och inte så lite tjänstearbeten. Istället för att ge sådana arbeten öknamn som "pigsektor" och "B-lag" behöver vi bejaka dem. Det krävs "trappsteg" till arbetsmarknaden som vi känner den idag. Denna insikt måste även fackförbund och vänsterideologer komma till, ju förr desto bättre.

    Sen har jag också en fråga. Hur har du räknat när du påstår att en familj som fått asyl får 20000:- skattefritt per månad?
    Jag tycker att den siffran låter misstänkt lik en gammal felaktig uppgift som cirkulerat på nätet, men som motbevisats upprepade gånger med enkel matematik och lite kunskap om bidragssystemet.

    En mer rimlig siffra är ca 6500:- (skattepliktigt och med prestationskrav) per vuxen, och nån tusing per barn i vanligt barnbidrag.

    Se t.ex. http://vlt.se/nyheter/vltflyktingkrisen/1.3280253-hur-mycket-pengar-far-flyktingar-nar-de-beviljas-uppehallstillstand-

    ----------
    Hur mycket pengar får flyktingar när de beviljats uppehållstillstånd?

    Den enskilde flyktingen kan få etableringsersättning under två år om man har en etableringsplan hos arbetsförmedlingen. Maximalt kan man få cirka 6700 kronor, för heltid.
    Etableringstillägg betalas om man har hemmavarande barn under 20 år. Tillägget är 800 kronor per barn under 11 år och 1500 kronor per barn över 11 år. Max betalas ersättning för tre barn. Högsta möjliga summa är 4500 kronor för heltid.
    Ensamboende med egen bostad eller godkänt andrahandskontrakt kan få max 3900 kronor i bostadsersättning för heltid.
    Etableringsersättningen är skattepliktig.

    Betalas retroaktiv föräldrapenning för barn födda utomlands?
    Nej, den betalas ut för den tid man är i Sverige.

    SvaraRadera
  2. De som kommer från Syrien verkar inte sakna ID, trots att det är de som kommer från kriget. Däremot saknar väldigt många ID-handlingar från Afganistan. Men det landet är relativt stabilt, det borde vara möjligt att få med sig ID- handlingar därifrån.
    Drygt 20 000 är ju, som jag skriver, till en hel familj. Till ersättningarna ovan kan läggas till barnbidrag på 2250 (om man räknar på två barn). Att etableringsersättningen är skattepliktig har jag inte kunnat utläsa från Försäkringskassan.
    http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/65cfd0e0-89d3-4589-bf08-7be0f0a942ef/4143_Etableringsersattning_for_ny+i_Sverige.pdf?MOD=AJPERES

    SvaraRadera
  3. Att Afghanistan skulle vara ett stabilt land är en hårresande felaktig uppfattning. Jag rekommenderar ett samtal med närmaste 16-årig grabb därifrån. Säkerhetsläget i landet idag borde medföra kraftiga skamkänslor hos alla dem som högljutt såg till att nästan all stabiliserande trupp (bl.a svensk) togs hem.

    Etableringsersättningen är skattepliktig - och, som sagt, direkt kopplat till egna insatser från bidragstagaren ifråga.

    Visst kan vi diskutera ett mått av återbetalningsskyldighet; allt som ökar långsiktigheten, och minskar risken för felaktigt utnyttjande, är värt att fundera vidare på. Dock måste vi också fråga oss själva, som ett slags 'lackmustest' på rättvisan i förslagen: Hur mycket betalar jag själv tillbaka, av barnbidrag och studiebidrag och bostadsbidrag som jag erhållit som en av de lyckliga med födelseort Svedala?

    Det tar mellan 27 och 36 år för en svenskfödd att nå "break-even", dvs att med skattsedeln betala tillbaka allt det individen fått av staten under uppväxten. (Lite olika siffror beroende på beräkningsmodell.)
    De senaste motsvarande siffrorna jag sett gällande (vuxna) nysvenskar är väldigt mycket lägre, i genomsnitt långt under 10 år. Även detta förhållande stämmer till eftertanke - och är ett oerhört starkt samhällsekonomiskt argument för att förkorta väntetiden inför asyl samt utöka integrationsinsatserna.

    Och, just det: De som kommer från Syrien (och som de flesta av oss anser har fullt legitima skyddsskäl) kommer hit på falska leg. Annars riskerar de nämligen att fastna i Grekland eller Italien, bl.a på grund av Dublinförordningen. ID-kontroller vid svenska gränsen är alltså en lie, i en situation där antingen skalpell eller första förband vore bättre redskap.

    SvaraRadera